Friday, January 7, 2011

BINGKISAN HATI

Bismillahirrahmanirrahim
07.01.11( JUMAAT )

Alhamdulillah masih diberi kesempatan oleh Allah untuk menjejakkan kaki ke tahun 2011.. Alhamdulillah sedar x sedar sudah hampir 22 tahun Allah memberi aku ruang untuk hidup di dunia ini.. terima kasih yaAllah...

Namun,jika dihitung nikmat yang Allah beri padaku untuk kehidupan 21 tahun 5bulan 12 hari ini...xmampu ku luahkan dengan kata-kata....nikmat oksigen yang kecil tapi besar impaknya dalam hidup...setiap milisaat dikurniakan oleh Allah tanpa jemu pada hambaNya...tapi berapa banyak aku bersyukur??? Nikmat kesihatan...nikmat masa lapang...nikmat usia muda...kemana telah ku bazirkan setiap minit yang diberikan kepadaku????tertekan rasa jiwa...waktu yang dipinjamkan ini...sedikit sekali aku gunakan untuk mengingati Yang Maha Esa...malunya aku nak berhadapan denganMu nanti...sedangkan semakin meningkat hari...semakin dekat detik-detik aku akan bertemuMu...Cuma ku xtahu bila waktu itu akan tiba...Allah....alangkah sedih bila mengenangkan segala yang aku lakukan...berapa banyak dosa aku....berapa banyak terlalai dan terleka dengan dunia...terlalu rakus mengejar dunia yang sementara...
Allah ampunkan daku...

                Selama 21 tahun 5 bulan 12 hari ini....telah terlaksanakah kewajipan aku pada kedua ibubapaku??? Selama kehidupan ini,telah terlangsaikah hutang piutang ku??? Selama dipinjamkan waktu ini telah bertambahkah amalanku??atau makin meningkat dosaku???Allah...aku takut nak berjumpa denganMU....ilmu xseberapa...ibadah entah kemana...apalah yang aku akan bawa berjumpaMU kelak...

                Bila melihat generasi hari ini,dadaku semakin sesak...apa yang telah aku lakukan pada mereka...257 000 anak luar nikah dilahirkan sepanjang tahun 2000-2008...secara puratanya,setiap bulan 2500 anak2 tak berdosa ini lahir...bermaksud...setiap 17 minit 17 saat satu kes anak luar nikah dilaporkan di malaysia...Allah...ini baru yang dilaporkan...berapa banyak lagi kes yang x dilaporkan...Allah..berapa banyak usaha aku untuk meyedarkan mereka ini...mereka adalah tanggungjawab aku...apa yang telah aku lakukan??seronok bermain FB,belajar untuk segulung ijazah,berbual kosong,bersenang-senang berada di zon selesa...argh.......ku bazirkan lagi waktu ku sedangkan amanah ini belum terlaksana...

                Aku xsanggup lagi membiarkan masa itu berlalu...xsanggup lagi membiarkan airmata ibu2 mengalir kerana derhaka seorang anak...xsanggup melihat generasi pelapisku kian jauh dari ISLAM...xsanggup menatap rintihan anak-anak yang lahir  tak berbapa...xsanggup membiarkan kezaliman pembuangan anak...ya Allah aku xsanggup.........

                Ya Allah aku lakukan sedaya mampuku...cuba menyedarkan hati-hati yang inginkan kebenaran...ya Allah jadikanlah aku orang yang bertaubat....jadikan aku orang yang berilmu dan mengamalkannya...jadikan aku pejuang agamaMU...

                Moga bingkisan ini menyedarkan diriku dan dirimu sahabat2...peri pentingnya DAKWAH...peri pentingnya MANFAATkan MASA...sampai bila kita mahu berdiam diri...sampai bila kita mahu undang-undang dan manusia menakutkan kita untuk menegakkan agama ALLAH?? Bukan disini tempatnya untuk kita berehat...bukan disini masanya untuk kita berputus asa...ujian itu pasti..andai MUHAMMAD tercinta diuji...apatah lagi kita hamba kerdil ini...kuatkan akar keimanan dengan ilmu ISLAM yang benar...mantapkan dengan IBADAH yang sohih...tunjukkan AKHLAQ MUSLIM yang sebenar...jangan jadi umat islam yang menghijab penyebaran agama islam sendiri...ingatlah diriku dan sahabat-sahabat...kita punya pilihan...untuk terus berada di takuk yang lama...atau BANGKIT merubah diri dan orang lain...yang pasti...KEMATIAN itu datang tanpa kita ketahui...mungkin malam ini...mungkin lusa,bulan depan....tidak siapa yang mengetahuinya...Ayuh persiapkan bekalan untuk berjumpa RAJA SEGALA MANUSIA....ingatlah ikrar yang kita lafazkan 5 kali sehari “SESUNGGUHNYA,SOLATKU,AMALANKU,HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM”

Ya Allah berkatilah usaha-usaha kami..hanya Kau yang mampu mengetuk hati-hati mereka...memandu mereka ke jalan yang benar...bantulah kami dalam dakwah kami...bantulah kami dalam islah diri kami sendiri...Islam itu pasti tertegak...moga kami adlah diantara orang yang membantu menegakkannya...bukan sekadar melihat...bukan sekadar bercakap...tapi dipraktikkan dalam kehidupan kami...tetap dan thabatkan kami dalam agama mulia ini iaitu ISLAM..dan teguhkan kami dalam jalan dakwah kami...permudahkan urusan kami dunia dan akhirat...ya Allah,kami teringin bertemu nabiku Muhammad S.A.W..mendengar kata-kata azimat darinya..alangkah indahnya saat itu ya Allah..walaupun rasa diri ini tak layak untuk itu semua...namun...itulah saat paling manis...berada disisi baginda..berikan kami ruang dan peluang untuk mengamalkan sunnahnya...ampunkan dosa kami ya Ghaffar..AMIN...

No comments:

Post a Comment