Sunday, March 2, 2014

Duniaku

          Iringan irama minus one ‘Kau Ilhamku’ terus berkumandang mengisi ruang compartment yg sederhana. Cahaya matahari mula bersinar menerpa wajah yg masih berbaring. Otak ligat berfikir cuba memberi impulse pada neuron-neuron untuk bersambung.

          Sudah 4 tahun rupanya aku disini. Menghirup udara disini. Meronggeng dan bersiar-siar disini. Mana kedai makan yg aku xtahu disini, rasanya semua da rasa. Mana masjid yang aku x menjelajah? (banyak lg kot..hehe) Apa-apa pun, di sinilah kenangan dan memori yg ku ukir dan terpahat payah untuk dilupakan. Bersama teman-teman seperjuangan. Biarpun berbeza usia.

          Awan menutup sinaran pancaran matahari, menjadikan bilik ini redup seredup hati ini. Memikirkan cabaran di luar membuat diri ini rasa kerdil. Ya Allah, Ya Qawi, kurniakan kekuatan buat hambaMu yang lemah ini. Aku masih perlu menggalas tanggungjawab sebagai umat Muhammad.. menyebarkan agama Islam yang mulia. Aku masih punya tanggungjawab sebagai seorang anak..

          Gelap malam akan diganti dengan siang. Hujan akan diganti dgn pelangi yang dinanti. Itulah kehidupan. Sentiasa berputar seperti berputarnya alam. Yang beza adalah kita diberi pilihan untuk memilih. Kita diberi akal untuk berfikir. Kita diberi kudrat untuk berusaha. Nikmat Allah yang mana satukah yang kamu mampu dustakan wahai manusia. Allah… Allah.. Andai aku tersasar dari jalanMu, kembalikan aku.. Andai aku jauh dariMu, berilah aku taufiq dan hidayahMu untuk aku kembali..


          Moga pagi ini memberi kekuatan kepadaku untuk meneruskan kehidupan ini. Aku xmungkin tahu apa yang akan terjadi pada esok hari. Tetapi aku masih ada hari ini untuk melakukan segala perkara yang mungkin esok bukan milikku lagi.  Rahmati Aku ya Allah bersama insan-insan disekelilingku. Rahmat untuk semua.

No comments:

Post a Comment