Wednesday, June 30, 2010

14 Jun 2010 bersamaan 2 rejab

tteet...teeet....2 pesanan ringkas ku terima..serta 1 mis kol dari no yg ku x kenali...
sms pertama ku buka...dari shbt baikku..

"dik,atim kemalangan dik.tolong akk"...jantungku berdegup kencang

lantas stu lagi sms ku baca...owh...dari no yg x dikenali tadi..." salam. fatima zurwati zukifly xcident petg tadi.keadaannya kritikal.tolong doakan dia.sebarkan pd shbt." Allahuakbar...ya Allah adk......ni dari kakak atim....

aku terduduk diam membisu...air sudah mula bergenang di pelupuk mata...kugagahi diri unt berdiri...keluar dan duduk di beranda rumah..memandang sepi malam yg pekat...otakku ligat memikirkan tindakan yg seterusnya...

dengan tangan yg menggigil,ku telefon kakak shbtku itu...cube mengetahui keadaan sebenarnya dan sedikit information...dengan tgn yg seram sejuk itu,ku taip msg...dan ku sebarkan pada kenalan atim...banyak sms dan panggilan telefon ku terima mlm itu...aku xdpt menahan sebak....aku x bersedia kehilangannya ya Allah...kuatkanlah dia di sana...

ku seka air mata ku lantas ke dalam meminta izin dari kedua ibubapa unt melawat shbtku itu keesokan paginya...tanpa ku sedari beberapa butir mutiara turun menghujani pipiku...aku tahan...xmahu dilihat lemah di hadapan kluarga...alhamdulillah,ibubapa ku sudi memberi keizinan...hatiku sedikit terubat...

15 Jun 2010 bersamaan 3 rejab

lenaku x nyenyak....seawal jam 4 lebih aku sudah bangun wlaupun sedang AbC ketika itu...rase xsabar nak berjumpa adkku itu...andai ada jet persendirian sudah pasti mlm tadi lagi aku sudah kesana...

naik bas jam 7.30pagi dri melaka ke selangor...ambil lrt turun naik...sampai di CM...tunggu sahabat yg len dan bergerak ke hospital putrajaya...alhamdulillah...sampai jua akhirnya...

dlm perjalanan ada juga ku tanya pada k.ma,apa beza wad kecemasan dan ICU...xdapat aku membayangkan keadaan adkku ketika itu...yg hadir dlm bayangan aku mcm cite2 melayu...

kami menunggu sebentar di atas kusyen..bergurau senda sbentar tuk menghilangkan kegelisahan yg bermaharajalela di hati...

k.ju menyambut kami...matanya sembab...ada kesan tangisan...jantungku lantas berdegup kencang...tawaku mati serta merta....di situ di tulis ICU...owh..kali pertama dlm hidupku masuk ke ICU...dan kami sampai di katil adkku itu....sahabat yg lain sudah mula merembeskan air mata...tapi aku tetap berdiri di situ...aku amati susuk tubuh itu...adkkah itu??aku takut nak memegang apa2 kerana wayar yg sangat banyak....aku menjauhkan diri dari katil itu...sebutir demi sebutir kenangan bersamanya bermain dlm benak fikiraan...sebutir demi sebutir jua air mataku jatuh berderai...ku peluk k.ma.......Allah adik......aku teringat,aku slalu berpesan dengannya supaya berhati-hati ketika membawa moto...Allah...DIa saja yg tahu perasaanku saat itu....

alhamdulillah...sedikit waktu yg ada,sempat jua ku sampaikan salam dan pesanan k.sa...sempat jua ku alunkan zikir2 di telinganya...supaya dirinya sentiasa mengingati Allah....sempat jua ku genggam jari jemarinya yg sejuk itu...sempat jua ku usap rambutnya..sempat jua ku cium pipinya...alhamdulillah...namun air mata x berhenti mengalir....

mlm itu,aku tidur disurau bersama k.ma...mungkin keletihan kerana perjalanan yg jauh,tidurku lena skali....sambil ku tidur,ku pegang alquran..didalamnya ada sehelai rambut adk...ku peluk erat al-quran itu dgn harapan aku boleh bermimpinya mlm itu....

16 Jun 2010 bersamaan 4rejab

aku bangun lewat sedikit,bangun2 dari tidur,air mataku mengalir laju...teringatkan adikku yg sedang sakit diatas...aku trus menaip msg ini..
"adk...ak rindu sgt kat adk..adk bgn la wlaupun skejap..ak nak cium adk,ak nak peluk adk...ak nk adk tahu,ak syg sgt kat adk...bilelah adk boleh baca msg ni n bls...dik,ak xpenah x msg adk sehari..ape yg berlaku i sgt2x menguji ak...dik,ak dh kena balik arini..ak xnak..tapi ak terpaksa..kalu boleh,akk nak teman adk tiap2 hari...ak celik ak nangis,sampai ak pejam mata mlmnya pn dgn tangisan...adk,ak btol2 merindui adk...tapi dik,ak dah doa,Allah bagi apa yg terbaik unt adk...so,ak akn redha n tabah hadapi ujian ni..ak nk adk tahu,ak sayang adk smpai bile2"
aku simpan msg ini...xtahu pada siapa harus ku beri...k.ma tiba2 menegurku..lantas ku kesat air mataku dan bersiap unt mandi...ketika itu,seorang wanita masuk ke surau,..nampak wara' orangnya...aku terus membersihkan diri...masuk kembali ke surau,k.ma sedang lena.."mungkin xdapat tidur mlm tadi"bisik hatiku..

ketika wanita tadi bersiap2 setelah solat,ada dia menanyakan tentang adkku...satu ayatnya yg menusuk hatiku..."dah ajal dia"...aku lantas membantah dlm hati.."tapi adk x pegi lagi....tapi knapa m.cik ni mcm tahu jer..."sebelum dia beredar,dia menanyakan nama penuh adkku dan berjanji unt melawatnya jika ada kesempatan....

setelah itu...aku mengadap kiblat...mendah tangan..dengan sedu sedan aku mohon pada Allah berilah kekuatan pada aku dan shbt yg lain...berilah apa yg terbaik unt adkku....andai yg terbaik unt dia adlh hidup,kurniakanlah dia kebaikan yg berlipat kali ganda...namun andai yg terbaik unt dia adlh pergi,maka kau ampunkanlah dosanya...kau tempatkanlah dia dikalangan org2 yg beriman..kau tenangkanlah dia....ku ulang2 doa ku hingga hati ni benar2 kuat....

seketika kemudian ku keluar ke taman keseorangan...bercakap sendirian...seolah-olah adk ade di situ mendengar....aku xlalu mkn waktu itu..hanya menghirup sekotak susu coklat...xlama kemudian waktu melawat tiba...aku menunggu di luar...ramai sedara dan jiran menunggu giliran...tiba2 doktor mahu berjumpa dgn ibubapanya...seketika kemudian dengar esak tangis si ibu...Allah hatiku x keruan...sebelum ku masuk ke situ,sempat aku baca surah Al-waqiah...dan ada tentang kematian....ya Allah...ya Allah....berilah kekuatan pada hambaMu..sejurus kemudian..aku masuk...adk masih sama...diam membisu tanpa bicara...tekanan darah adk makin rendah...sejurus itu,adk dalam keadaan nazak..hanya Allah tahu haru birunya hatiku...saling kuat menguat dgn sahabat yg ada....

yer..tanggal 4rejab...16 Jun 2010..setelah 16 hari besday adk...adk pergi menyambut seruan Ilahi...pergi dgn tenang...

aku xsempat bersamanya ketika dia di mandikan,dikafankan,disembahyangkan dan disolatkan...terpaksa memenuhi arahan ibuku unt pulang.....jika diikut hati ini,ingin saja aku terbang mengikutnya ke terengganu...apakan daya...tanggungjawabku sebagai seorang anak masih ada....

gelapnya dunia kurasakan...hilang semangatku ingin ke kampus utama kuantan...hilang semua perancanganku unt menghabiskan masa bersamanya...Allah...Kau tahu apa yg x aku ketahui....

adik yg amat ku sayangi kerana Allah.....
begitu cepat adk meninggalkan ak...ak doakan adk bahagia bertemu mama adk disana...kenangan kita bersama xkan ak lupakan sampai bile2x..adklah penawar tika ak duka...adklah penguat tika ak sedih...adk ada d sisi ak waktu senang dan susah...adk memang sahabat yg baik...baik sgt...ak xkan penah dpt shbt sebaik adk...org yg care kat akk slalu..org yg slalu ngajuk ngan akk...owg yg slalu sayang akk...msg terakhir adk...adk tanye akk,akk masak ke...pastu adk kate nanti kita msg lagi..adk suh akk jaga diri....ak simpan msg adk...adk nak tahu,ada 2 nombor shbt yg akk slalu ingat 0193748250 n no k.sa...bile akk msg jer..mesti akk ingat kat adk...adk nak tahu lagi x...adk sorang jer yg tahu n slalu kol no rumah akk....skung,bile mlm,xde dah owg nak kol...xde owg nak kaco tido akk....ak xkan penah lupa adk dalam setiap bait doa akk...andai Allah takdirkan akk pegi...akk nak adk jadi bidadari akk..tunggu akk..n sambut akk....akk akan berusaha tingkatkan amal ak supaya nanti akk boleh jumpe adk...boleh jumpe rasulullah..boleh jumpe srikandi islam...adk duk elok2 kat sana ye...insyaAllah..sahabat2 kat sini xkan putus doakan adk...kami semua sayangkan adk...

ya Allah..hidupkanlah aku dlm iman...matikan aku dlm iman...tempatkan aku d syurgaMu dlm iman....kau temukanlah aku dgn shbtku dlm iman...Ya allah..kau jagalah dia disana...kau sampaikan salam syg dan rinduku yg x putus2 buatnya...Ya Allah...kau kuatkanlah aku dan shbtku menempuh ujian mu ini...moga kami menjadi insan yg tabah dan sabar.....

ingatlah sahabat2...mati itu pasti...xkan terlewat@terawal...usah kita tangguh beramal...sahabat2...atas dosa dan noda yg kulakukan sepanjang bersahabat..maafkanlah...moga ukhuwah yg terjalin hanyalah keranaNya...amin...

2 comments: